بسمه تعالی

 

دکتری تخصصی  مامایی(midwifery)

 

تعریف رشته:

دکتری تخصصی (PhD)  رشته مامایی  یکی از رشته های علوم سلامت است که دانش آموخته آن خدمات مامایی را در موارد رخدادهای طبیعی بارداری و زایمان و نیز تشخیص، ارجاع و پیگیری موارد غیر طبیعی بارداری به جامعه ارائه می کند و قادر خواهد بود در آموزش رده های مختلف و مشاوره در امور مامایی مشارکت نموده و دانش و توانمندی های خودر ا در اختیار جامعه قرار دهد.

 

تاریخچه و سیر تکاملی رشته:

بر اساس مدارک و مستندات باقی مانده از قرن ها پیش، هیپوکرات پزشک یونانی، برنامه آموزش مامایی را در قرن 5 قبل از میلاد شروع کرد. سرانوس پزشک  رومی در قرن دوم میلادی مشخصات یک مامای خوب را شامل نیاز به تحصیل و دسترسی به دانش مامایی را تعیین کرد. در سال 1452 میلادی آلمان اولین قانون در مورد مامایی در زمینه زایمان زنان را تصویب کرد. در ایالات متحده و آمریکای لاتین و نیز استرالیا، ماماها برای این جوامع یک ضرورت محسوب می شدند و همواره مورد احترام  بودند. آموزش مامایی در این جوامع به حدود 200 سال قبل برمی گردد در امریکا درسال های 1921 تا 1929 آموزش و صدور مجوز کار برای ماماها انجام شد و به تدریج آموزشکده ها یا مدارس مامایی تاسیس شد. در ایران، اولین مدرسه مامایی در سال 1298 در بیمارستان بانوان( زنان سابق) در شهر تهران تاسیس شد. پس از گذشت 10 سال اولین آموزشگاه عالی مامایی با دوره سه ساله  معادل لیسانس به عنوان یکی از شعب مدرسه طب در  سال 1308 آغاز بکار کرد. پس از تاسیس دانشگاه تهران در سال 1313 و دانشکده پزشکی آن در سال 1315، بیمارستان زنان به همراه آموزشگاه مامایی آن در سال 1319 ضمیمه دانشکده پزشکی شد.از سال 1354 تا زمان انقلاب اسلامی دوره های لیسانس مامایی در مراکز اصفهان، مشهد و دانشگاه شهید بهشتی گسترش یافت.پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بازگشایی دانشگاها دوره های کاردانی و کارشناسی پیوسته و سپس کارشناسی پیوسته مامایی در اکثر استان های کشور تاسیس شد.دوره کارشناسی ارشد از سال 1364 در دانشگاه تربیت مدرس  و از سال 1370 در دانشگاههای متعدد دیگر در کشور برقرار گردید.دوره دکتری تخصصی رشته مامایی برای اولین بار است که در ایران مطرح گردید، اما تاریخچه پیدایش آن در جهان به حدود 20 تا 25 سال گذشته  برمی گردد.

 

( ارزشها و بارورها (Values) فلسفه برنامه):

 سلامت محوری در تمامی ابعاد، زایمان طبیعی سالم به عنوان یک فرایند طبیعی در نظام آفرینش، رعایت  شاخص های اخلاق حرفه ای، دفاع از حقوق مادی و معنوی مددجویان، رعایت دقیق مقرارت ایمنی بیمار، احترام به  نسوج  و بافت های انسانی اعم از

نسوج مرده یا زنده، اجرای عدالت در ارائه خدمات یکسان، احترام به حق حیات جنین، پژوهش محوری،

 

رسالت برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی (Mission):

رسالت این دوره، تربیت نیروی انسانی متعهد، قانون و اخلاق مدار، مسئولیت پذیر، عالم، متبحر و توانمند، دارای مدیریت صحیح و قدرت و سرعت در تصمیم گیری و حساس به حقوق، سلامت و آسایش همه جانبه خدمت گیرندگان در زمینه ارائه خدمات تخصصی مامایی است که خدمات خود را د رسطوح مختلف پیشگیری، به عنوان یک فرد از اعضای تیم  سلامت ارائه نماید و معلمی شایسته و با صلاحیت برای دانشجویان، کارآموزان و کارورزان مامایی و محققی توانمند و با کیفیت کاری بالا درحوضه تخصصی خود باشد.

 

 

چشم انداز برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی (Vision):

دانش آموختگان این دوره باید با بیماران، متخصصین رشته های مختلف بویژه متخصصین زنان و سایر همکاران ارتباط موثر حرفه ای و تعامل سازنده داشته  باشند خدمات مامایی را در دوران باروری( قبل و حین بارداری، حین و پس از زایمان) برای مادران همراه با آموزش ها و مشاوره های لازم، مبتنی بر شواهد علمی و در قالب مدل های مراقبتی مامایی ارائه کنند. موارد غیر طبیعی و اورژانس را در مراجعین تشخیص داده و به موقع و به درستی به متخصص زنان و زایمان ارجاع داده و پیگیری نمایند. انجام کار زیر نظر متخصص زنان و زایمان به شکل تیمی  در آموزش ها و مشاوره های مرتبط با مامایی نقش فعال داشته  باشند. برای رفع مشکلات و گسترش مرزهای دانش، پژوهش های مناسب را طراحی، اجرا و ارزشیابی نمایند.

 

نقش های دانش آموختگان در جامعه (Role definition):

دانش آموختگان این دوره ضمن رفع کمبود کمی و کیفی نیروی انسانی، دارای نقش های مراقبتی- مداخله ای، آموزشی، مشاوره، پژوهشی و مدیریتی می باشد.

 

وظایف حرفه ای دانش آموختگان (Task Analysis):

برقراری ارتباط مناسب، احترام آمیز و موثر حرفه ای با کلیه مخاطبین و نهادها و تشکیلات مرتبط

مهارت های ارتباطی و تعاملی، آموزشی ، مشاوره، حمایتی

مهارت های پژوهشی و نگارش مقالات و گزارشات علمی

مهارتهای حل مسئله

مهارتهای مدیریتی مبتنی بر شواهد

متعهد به سوگند نامه حرفه ای

رعایت منشور حقوقی در مراقبت از بیمار

شرایط و نحوه پذیرش دانشجو:

قبولی در آزمون ورودی مطابق ضوابط و مقررات  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

داشتن مدرک کارشناسی ارشد در یکی از رشته های مامایی و مشاوره در مامایی